=============================================
НОВОСТИ ИЗРАИЛЬСКИХ САЙТОВ
=============================================

понедельник, 9 марта 2009 г.

הודעת מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, בתום ישיבת הממשלה

א. בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה לציון יום האישה הבינלאומי. ראש הממשלה אמר: "היום מציינים ברחבי העולם את יום האישה הבינלאומי. איני יודע אם יום מיוחד שכזה הינו סמל לגאווה או דווקא מהווה מקור לדאגה, על כך שצריך ימים מיוחדים כדי להזכיר לכולנו שמחצית מאוכלוסיית העולם עדיין סובלת מאפליה מסוימת.

בישראל, חלה בשני העשורים האחרונים התקדמות רבה במעמד האישה, שבאה לידי ביטוי בחקיקה מתקדמת מאוד. בשנים האחרונות נפתחו עבור נשים בצבא מקצועות שבעבר היו נחלתם של גברים בלבד; חל שינוי גם במקצועות הרפואה וראיית-חשבון, שנחשבו בעבר למקצועות גבריים, וכיום, כ-50% מהמסיימים לימודי רפואה וראיית חשבון הן נשים. ואולם בתחומי הייצוג ההולם וצמצום פערי השכר, טרם הושג השוויון שאליו אנו שואפים.

לשמחתי, בבחירות האחרונות גדל ייצוג הנשים בכנסת מ-18 חברות-כנסת ל-21, ואני מקווה שנראה יותר נשים גם בממשלה ובתפקידים בכירים בכל המערכות הציבוריות.

עם זאת, ועל אף ההישגים הרבים, אנו עדיין עדים לתופעות קשות של אלימות נגד נשים, סחר בנשים ותפיסות חברתיות מעוותות. למרבה הצער, נשים עדיין נאבקות על הזדמנות שווה בעבודה, על צמצום הפערים בשכר בהשוואה לגברים ועל ייצוג הולם במוקדי קבלת ההחלטות.

עלינו להמשיך ולקדם חקיקה ואכיפה, להעניק העדפה מתקנת, ולסייע לרשות לקידום מעמד האישה לבצע את הפעילות הנמרצת שהיא מובילה לאורך כל ימות השנה, כי בנשים טמון פוטנציאל איכותי ביותר, ורק כשניישם את השוויון במלואו, נוכל להיחשב לחברה מתוקנת, נאורה וצודקת."

ב. ראש אמ"ן האלוף עמוס ידלין סקר בפני הממשלה ענייני ביטחון. ראש הממשלה ושרים הודו לראש אמ"ן על עבודתו ועבודת אמ"ן ותרומתם לביטחון המדינה.

ג. שר הרווחה והשירותים החברתיים והמנהל הכללי של משרדו הציגו בפני הממשלה דו"ח שעניינו הצעת תכנית להספקת שירותי רווחה למגזר הבדואי בדרום. הסוקרים מסרו במסגרת סקירותיהם נתוני רקע על אוכלוסיית הבדואים בנגב; ציינו את החשיבות הלאומית במימוש התכנית לקידום רווחת הבדואים; התייחסו לעקרונות התכנית והציגו את השלבים בבנייתה האופרטיבית. ראש הממשלה הודיע כי הממשלה מאמצת את הדו"ח והינחה לקיים דיון בוועדת שרים מתאימה בפרטי התכנית המוצעת.

ד. הממשלה החליטה לאשר מינויים לשירות החוץ לפי הפירוט כדלקמן:

  • אמנון אפרת, שגריר בהאנוי (ויטנאם) ושגריר לא תושב ללאוס.
  • יואב בר-און, שגריר בלימה (פרו) ושגריר לא תושב לבוליביה.
  • דורי גורן, שגריר במונטבידאו (אורוגוואי).
  • מיכאל לבון-לוטם, שגריר בבאקו (אזרביג'אן).
  • אליהו לופז, שגריר בגואטמלה (גואטמלה) ושגריר לא תושב להונדורס.
  • יועד מגן, שגריר בפנמה (פנמה).

ה. עוד דנה הממשלה בקביעת מיקום בית הספר החמישי לרפואה בצפת. הממשלה החליטה:-

  1. לקבוע כי מיקום בית הספר החמישי לרפואה בישראל, ככל שיוקם ויוכר כמוסד להשכלה גבוהה, על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בהתאם לסמכויותיה וככל שההיבטים הרלוונטיים להקמתו ומיקומו יאושרו על ידי מוסדות התכנון בהתאם לסמכויותיהם, יהיה בעיר צפת אשר בגליל המזרחי, ולהכיר בהקמתו כפרויקט בעל עדיפות לאומית;
  1. להקים צוות בינמשרדי בראשות מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הממונה על התקציבים באוצר, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה וועדה לתכנון ותקצוב, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד הבריאות (או נציגים בכירים מטעמם) שתפקידיו יהיו לקדם ההקמה של כלל התשתיות הנדרשות ולתיאום בין כלל הגורמים הרלוונטיים להקמה. הכול, מבלי לפגוע בסמכויות המל"ג וות"ת או בסמכויות גורמי התכנון או של כל גורם אחר, המוקנות להם על פי דין. הצוות הבינמשרדי יפעל, בתיאום עם ות"ת, כגורם מסייע לאוניברסיטה אשר תבחר להקים את בית הספר לרפואה ותוך תיאום עימה;

  1. הצוות הבינמשרדי יקבע את התקציבים הדרושים לביצוע התשתיות כאמור ואת פריסתם על פי לוח הזמנים שיקבע. זאת, כדי להבטיח את הקמתו, הפעלתו, והצלחתו של בית הספר;

  1. להסמיך את הצוות הבינמשרדי לבחון ולהמליץ, במידת הצורך, בכפוף לתנאים והנסיבות שייקבעו ובהתאם להמלצות של הגורמים המקצועיים, חלופה מיטבית אחרת למיקום ביה"ס לרפואה, ולהביא חלופה זו כהמלצה לממשלה וזאת רק לאחר שמוצו כל האפשרויות ונבחנו כל ההיבטים למיקום בעיר צפת;

  1. ממשלת ישראל מבקשת כי המועצה להשכלה גבוהה תשלים את הבחינה המתקיימת על ידה לעניין הקמת מכון מחקר יישומי אוניברסיטאי בגליל המזרחי, בהתאם לסמכויותיה;

  1. להטיל על מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל לעקוב אחר יישום החלטה זו ובכפוף לסמכויותיה, ולדווח לממשלה על תפוקות ותוצאות.

במאי 2005 קיבלה הממשלה החלטה מס' 3578 מיום 2.5.05, לפיה היא רואה חשיבות לאומית בהקמת אוניברסיטה בגליל כמנוף מרכזי לפיתוחו של האזור, ומטילה על שרת החינוך בשיתוף המשנה לראש הממשלה, הממונה על פיתוח הנגב והגליל לפעול לבדיקת האפשרות להקמת אוניברסיטה בגליל, בתיאום עם המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ולתקצוב, במסגרת סמכויותיהן,תוך התייחסות לבחינת ההיבטים הלאומיים, האקדמיים, התכנונים, התקציביים והאחרים של הנושא.

בעקבות החלטת הממשלה בנושא הקמת אוניברסיטה בגליל, הוקמה ב-16.5.05 וועדה בראשותו של יו"ר הועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' שלמה גרוסמן, במטרה לבדוק את האפשרות והצורך להקים אוניברסיטה נוספת בישראל.

המועצה להשכלה גבוהה החליטה בישיבתה מיום 11.7.2006 כי:

1. בחמש השנים הקרובות לא קיים צורך אקדמי תכנוני בהקמת אוניברסיטה נוספת בישראל מן הדגם הקיים כיום בארץ ולכן מחליטה המל"ג שלא להקים אוניברסיטה נוספת בישראל בתקופה זו.

2. במענה לצורך של פיתוח הגליל מחליטה המועצה להשכלה גבוהה לבדוק הקמתו של מכון מחקר יישומי אוניברסיטאי בגליל העליון המזרחי, שיעסוק בנושאים דוגמת ביוטכנולוגיה, מדעי החיים ומדעי הסביבה. במכון זה יפותחו תשתיות מחקריות לאומיות וייחודיות, אשר ימשכו אליו מדענים מהאוניברסיטאות ומדענים מצטיינים אחרים. המכון ישתף פעולה ויתמוך במוסדות אקדמיים, מדעיים ומחקריים הקיימים באזור ויהפוך למוקד משיכה אזורי וארצי למען הפיתוח הטכנולוגי והכלכלי של הגליל.

לאור הצורך בהגדלת מספר הרופאים ובהקמת בית ספר לרפואה נוסף בישראל (דו"ח וועדת הלוי) התקבלה החלטה במל"ג ביום 17.7.2007 לפעול בהקדם להקמת בית ספר לרפואה נוסף באוניברסיטת מחקר בישראל, אשר יוקם בגליל. ביום 9.12.2007 מינתה שרת החינוך וועדה לעניין הקמת בית ספר לרפואה בגליל בראשות מר אהרון בית הלחמי. הועדה בחנה את הנושא ופרסמה בחודש אוגוסט 2008 "קול קורא להקמת בית ספר לרפואה בגליל".

מטרת ה"קול-קורא" היא לפרט הנחיות כלליות לאוניברסיטאות המחקר בישראל, החפצות להגיש הצעה לתכנונו, להקמתו, לניהולו ולתפעולו של בית-ספר לרפואה חדש בגליל.

בשלב ראשון, על מגישי ההצעות (האוניברסיטאות) להגיש הצעה כוללת, שבמסגרתה יתייחסו בפירוט להנחיות. ההצעה תכלול תיאור של תוכניתם להקמת בית-ספר כאמור, כולל הערכת עלויות ולוח זמנים ליישומו של כל מרכיב, כולל אבני דרך. ההצעה תגדיר במדויק את תפקידה של אוניברסיטת המחקר בהקמתו, בניהולו ובתפעולו של בית-הספר. בשלב השני- האוניברסיטה שתיבחר תגיש תוכנית ביצוע מפורטת, לרבות מימון.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל אשר אמון על הפיתוח באזור זה , ראה במימוש צעדים אלו ובמינופם המשותף, יחד עם צעדים נוספים שידרשו, מהלך מחולל מפנה של מיקום המיזם. ובהתאם להחלטת ממשלה מס' 3578 משנת 2005 המשרד נרתם וליווה את התהליך עד כה.

בהתאם להחלטת הממשלה, ומדיניות הממשלה כפי שמופיעים בקווי היסוד שלה לפיתוח וקידום הפריפריה על כלל מרכיביה, המשרד לפיתוח הנגב והגליל לקח על עצמו בשיתוף משרדי ממשלה נוספים להוביל את בחינת החלופות המיטיבות של מיקום ביה"ס החמישי לרפואה, לצורך כך נעשו מס' רב של ישיבות עבודה עם משרדי ממשלה שונים, לרבות משרד הפנים, הבינוי והשיכון, האוצר, התשתיות הלאומיות, החינוך, המל"ג, הות"ת, הבריאות וכן נעשו פגישות רבות עם הרשויות המוניציפאליות באזור הגליל מתוך מטרה לביצוע תוכנית סדורה של מיפוי הגליל על כלל מרכיביו, ובחינה של חלופה מיטבית להקמת מרכז המחקר והמדעים. לצורך גיבוש ואיתור החלופה המיטבית, המשרד שכר יועץ מתכנן בעל שם וניסיון רב ובשיתוף המשרד לפיתוח הנגב והגליל ריכז משך מספר חודשים חומרי רקע, ביצע ראיונות עם מגוון רחב של גורמים, לרבות כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר וראשי הערים והניע תהליך לאיתור חלופות לבחינה והצגה כמודל לתעדוף החלופות.

לאחר בחינת כל החלופות, ולאחר דיונים רבים שנעשו עם גורמי המקצוע השונים וסיורים שנעשו בשטח החלופה המיטבית להקמת ביה"ס החמישי לרפואה שעלתה הינה העיר צפת, אשר בגליל המזרחי.

קביעת הממשלה בדבר אימוץ החלופה המיטבית היא בעלת חשיבות להמשך קידומם של המהלכים הנדרשים ליישומה וביצועה. יחד עם זאת, מיקום בית הספר לרפואה על פי חלופה זו, בעיר צפת, מותנה בתנאים שונים ובהשקעות ניכרות, ויתכן כי תדרש חלופה למיקום זה, במיקום אחר.

בהתאם, הוחלט כי הצוות הבינמשרדי שיוקם לעניין זה, יוסמך גם לבחון ולהמליץ על חלופה למיקום, במידת הצורך.

כן הוחלט כי הממשלה תבקש מן המועצה להשכלה גבוהה להשלים את הבחינה הנערכת על ידה לעניין הקמתו של מכון מחקר יישומי אוניברסיטאי בגליל המזרחי.

בהתייחסו לקביעת מיקומו של בית-הספר החמישי לרפואה בצפת אמר ראש הממשלה:

" החלטה זו ממשיכה שורה של החלטות לקידום ופיתוח הצפון, והיא תביא, כך אנו מקווים, לנהירה גדולה עוד יותר מהקיימת לעבר אחד המקומות היפים שיש לנו בארץ. ההחלטה לפתח את הצפון ואת הנגב לא נשארת על הנייר, והממשלה הזו עשתה רבות להקמה של מפעלים, לעידוד תעשייה ולשיפור מערכת החינוך ופיתוחה – דברים שהביאו אוכלוסייה נוספת לצפון הארץ. הקמת בית ספר לרפואה יביא סטודנטים רבים, יהווה מוקד מחקר והשפעה, ויהווה נדבך מרכזי בהפיכתו של הצפון לאחד המקומות התוססים והחשובים שיש לנו."

ו. הממשלה החליטה, בהתייחס לאירועי ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון:-

  1. להטיל על משרדי הממשלה והגופים המפורטים להלן, אשר היו מעורבים בארגון וביצוע אירוע ל"ג בעומר במירון בשנים קודמות, להמשיך ולשאת בתחומי הסמכות והאחריות המפורטים להלן באירוע ל"ג בעומר במירון בשנת התשס"ט (י"ז - י"ח באייר, 11-12.5.09) (להלן "האירוע"), כדלקמן:

המרכז לפיתוח המקומות הקדושים

אחריות תיאום עליונה בין הגורמים המטפלים באירוע ובהכנות לקראתו, והם: משטרת ישראל, המועצה האזורית, ההקדשות הפועלות במקום, מד"א, שירותי כיבוי אש, חסידויות שונות המארגנות הדלקות במקום וכל גורם אחר המעורב באירוע.

אחריות להכנת תכנית לשיפור דרכי הגישה למתחם רשב"י וממנו בשעת חירום, וזאת במימון ובאישור משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובתיאום עם רשות הטבע והגנים, מינהל מקרקעי ישראל, משרד התיירות, המועצה האזורית מרום הגליל, וכוחות הביטחון וההצלה, ובהסכמת משטרת ישראל.

המשרד לביטחון הפנים/ משטרת ישראל

אחריות כוללת בנושא אבטחה וסדר ציבורי ותנועה לקראת ובמהלך האירוע.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אחריות לשיפור מערך התנועה במירון, ובין היתר הכשרת מעבר תת קרקעי להולכי רגל, הכשרת חניונים ודרכי גישה לרבות לאוטובוסים והכשרת טרמינלים להיסעים, העמדת מערך היסעים בתחבורה ציבורית לאירוע וקביעת הסדרי תנועה גם לימי השגרה, בהסכמה עם משטרת ישראל, ובאמצעות החברה הלאומית לדרכים כאמור בהחלטה מספר 4442 מיום 27.1.09.

  1. להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות לבחון את המלצת הצוות בראשות המנהל הכללי במשרד ראש הממשלה אשר הוקם בהחלטת הממשלה מספר 4442, להקים עמותה ממשלתית /חברה ממשלתית שתהא אחראית על הטיפול הכולל על קבר הרשב"י אשר במירון והשטחים סביבו. הבחינה האמורה תיעשה לאחר שהנושא יוצג לו על ידי משרד התיירות והתייחסותו והמלצתו תועבר אל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתוך 21 יום.
  2. ככל שיוחלט על הקמת עמותה/חברה ממשלתית שחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה – 1975 חל עליה, יובא הדבר לאישור הממשלה כנדרש בחוק.
  3. ככל שלא תאושר הקמת עמותה/חברה ממשלתית כאמור לעיל, תחליט הממשלה על גורם ממלכתי אחר שישא באחריות הכוללת לניהול האתר, לרבות תיאום כולל לקיום האירוע.

אירועי ל"ג בעומר הנערכים מדי שנה בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון מתוקצבים בהיקף שאינו מספיק לקיום האירוע באופן המבטיח את בטיחות המשתתפים באירוע וחופש גישה ראוי בנסיבות העניין למקום קדוש ביום ההילולה המיועד לכך. יתר על כן אופיו של האירוע והיקפו מחייבים היערכות מוקדמת, חלוקת אחריות ברורה ושיתוף פעולה בין גורמים רבים על מנת להוציא לפועל בהצלחה ובבטחה.

מדובר באירוע בו משתתפים קרוב ל - 400,000 איש, אירוע הגדול מסוגו בקנה מידה ארצי. בשל תשתית שאינה מתאימה לאירועים בסדר גודל זה, יש להכין מידי שנה את המקום בהתאם לתנאים משתנים המחייבים ביצוע עבודות בלתי צפויות הדורשות תקציב החורג מזה שהוקצה מראש.

יש צורך בהתאמת התשתיות ובכלל זה הקמת מעבר תת קרקעי להולכי רגל שיפתור את בעיית המפגש הבעייתי שבין מערך ההסעות לבין הנעת "השאטלים" להולכי הרגל הרבים היורדים מהם והולכים ובאים לאתר הקבר בו מתקיימת ההילולה, ולבצע את כל התאומים הנדרשים על מנת שיהיה מוכן לשימוש בל"ג בעומר הקרוב.

לבקשת ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה, הגיש מבקר המדינה, בספטמבר 2008, חוות דעת בנושא "מצב קבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) במירון (ההיערכות לל"ג בעומר)".


בחוות דעתו המליץ מבקר המדינה, בין היתר:


"לדעת מבקר המדינה, דרך ניהול מתחם רשב"י באמצעות גופים פרטיים, ופיקוח חלקי על ידי גופים ממלכתיים נכשלה, וגרמה לפגיעה במקום ובציבור. על כן, יש להמשיך בתהליך שהחל לבצע משרד התיירות ולבחון את האפשרות להפקיע את סמכויות הניהול או את המתחם כולו מידי הגורמים הפרטיים המנהלים אותו. לאחר מכן יש למנות גורם אחד מטעם המדינה שירכז בידיו את הסמכויות הנדרשות וינהל את האתר והאזורים שמסביבו, ויתאם בין כל הגורמים הממלכתיים הפועלים בו".

לאור כל האמור לעיל קיבלה ממשלת ישראל ביום 27 בינואר 2009 את החלטה מספר 4442 בה נקבע, בין היתר, היקף התקציב הדרוש לאירועי ל"ג בעומר התשס"ט ולשיפור מערך התנועה במירון וכן הוקם צוות בינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשם בחינת אפשרות ניהול תחזוקת מתחם קבר הרשב"י וסביבותיו על גורם מרכזי אחד מטעם המדינה וקביעת הגורם הממלכתי שיהיה אחראי על ניהול אירוע ל"ג בעומר במירון -תשס"ט.

בהמשך להחלטה זו פעל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בראש צוות בינמשרדי והביא בפני הממשלה את המלצותיו לעניין זהות הגורם האחראי על אירוע ההילולה כאמור בסעיף 5 להחלטת ממשלה מספר 4442.

הצוות המליץ על הקמת עמותה/ חברה ממשלתית שתהא אחראית על הטיפול הכולל על קבר הרשב"י אשר במירון והשטחים סביבו.

באשר לאירוע בשנת התשס"ט, הרי שלאור מורכבות האירוע, ובשל לוח הזמנים הקצר שנותר עד למועד האירוע אשר אינו מאפשר התארגנות חלופית של גוף חדש שיוקם, מוצע כי ניהול האירוע בשנה זו יתקיים כפי שנעשה בשנים עברו, כאשר משרדי הממשלה והגופים המעורבים בארגון וביצוע האירוע יפעלו בהתאם לתחומי הסמכות והאחריות כפי שפורטו לעיל.

Комментариев нет:

Отправить комментарий